Din krop gennemgår mange forandringer under en graviditet samtidig med, at din hjerne sandsynligvis er proppet med tvivlsspørgsmål om diverse graviditetsrelaterede spørgsmål. For at hjælpe dig selv bedst muligt gennem graviditeten bør du derfor gå til den populære fødselsforberedelsehvor du lærer, hvordan du fysisk og mentalt forbereder dig på graviditeten, selve fødslen og på din nye rolle som mor.

Sådan foregår fødselsforberedelse

Fødselsforberedelser består typisk af en blanding af vidensformidling, kropstræning og samtale. Fødselsforberedelse tilbydes typisk til alle gravide fra omkring uge 26 og cirka 6 uger frem.

 

Til fødselsforberedelsen vil terapeuter inden for psykomotorik undervise. De er i stand til at give kyndig vejledning under hver kursusgang gennem vidensformidling og samtaler. Her kan du som kommende mor få afmystificeret nogle af de overvejelser, som du måtte have. Fødselsforberedelsen kommer derfor til at blive dit nye frirum, hvor du kan dele dine bekymringer og overvejelser med fagkyndige personer samt andre kommende mødre. Du lærer således både at komme igennem graviditeten bedst muligt samtidig med, at du kan blive mere tryg ved at skulle føde på grund af de gode råd og øvelser.

 

Af kropstræning vil du til hver kursusgang blive udfordret med relevante øvelser, så du lærer gode træningsmetoder til at komme igennem hverdagen med en øm krop. Du vil eksempelvis også modtage informationer om vigtigheden af bækkenbundstræning og lære hvilken type motion, du kan begive dig ud i. Særligt fysiske øvelser og øvelser inden for mental afspænding er relevant for alle.

 

Fødselsforberedelse til dit individuelle behov

For at få optimalt udbytte ud af kursusgangene kan du med fordel vælge den type fødselsforberedelse, som passer til dit behov. Der findes fødselsforberedelse til par, til solomødre, til førstegangsfødende og til flergangsfødende. Samtidig findes der både korte og lange forløb, så du kan deltage i det omfang, det passer dig. Det betyder altså, at du kan finde den type fødselsforberedelse, som passer til dit og din eventuelle partners behov. Er du førstegangsfødende har du med sikkerhed mange af de samme bekymringer som andre førstegangsfødende, mens du som flergangsfødende vil få mere ud af at dele erfaringer med andre flergangsfødende.

Du kan med fordel også vælge kursuscentre, hvor det er muligt supplere fødselstræningen med mere fysisk aktivitet. Du kan eksempelvis modtage særtilpasset motion i København, hvor du enten kan vælge mellem yoga for gravide eller kropstræning i enten moderat eller højt tempo for gravide.

Du kan således selv sammensætte de forskellige kurser alt efter dit behov og dine ønsker. Du kan fortsætte fødselsforberedelsen helt op til terminen, hvorefter du kan tilmelde dig efterfødselskurser til at få din gamle krop tilbage såvel som til at få flere gode råd om livet som nybagt mor.

 

Apa Aftenskolen For Psykomotorik og Afspændingspædagogik

Borgervænget 7A 1

2100

København Ø

3526 00 11